GEJMAŠ LI SIGURNO?
Autor: Katarina Kotrla Vidić, 21. 3. 2024.
Potaknuti ovogodišnjom temom Dana sigurnijeg interneta, odlučili smo povezati dva sporta eSport i Sport, dva nastavna predmeta (informatiku i tjelesnu i zdravstvenu kulturu), te dva učitelja (učiteljicu informatike i učitelja TZK-a) te naše dječake.
Kroz zanimljive aktivnosti eSporta i Sporta, u školskom kontroliranom okruženju, kod naših učenika potaknuta je radoznalost i otvorenost za stjecanje novih znanja. Prijateljskom igrom i međusobnim uvažavanje osvijestili smo opasnosti komunikacije (online i u živo), a istovremeno nastojali smo njegovati zaštitnički odnos međusobno i prema mlađim generacijama. Također provedena je i anketa.
Kako smo došli do igranja videoigara na nastavi?
Ideja je nastala na jednom nastavnom satu informatike kao odgovor na pitanje:
„A zašto na informatici ne igramo igrice?“
A zašto ne? Odlučili smo se upustiti u avanturu. Uslijedio je brzi dogovor. Na suradnju smo odmah pozvali učitelja tjelesne i zdravstvene kulture.
Sport koji najviše dječaci vole je NOGOMET. Napravili smo timove za svaki razredni odjel. Neki dječaci odlučili su se natjecati se u eSportu, a ostali u Sportu.
1. Što je to eSport?
Tako formirani timovi dobili su zadatke.
1. Zadatak: Na prijedlog učiteljice informatike najprije smo istražili definiciju eSporta (skraćenica za elektronički sport).
Učenici su pojam opisali kao natjecateljsko igranje videoigara u kojem se timovi igrača natječu jedni protiv drugih. Može se igrati na računalima (PC), konzolama (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch itd.) i na mobilnim telefonima.
Učenici su otkrili da je prvo natjecanje koje bismo mogli nazvati eSportom održano 1972. godine na fakultetu Stanford u SAD-u.
2. Zadatak: Za učitelja tjelesne i zdravstvene kulture trebali su dati jasnu definiciju Sport-a.
Otkrili su nam da je Sport oblik tjelesne aktivnosti u kojoj pojedinac ili tim razvija i trenira svoje mentalne i tjelesne sposobnosti a pritom pruža zabavu gledateljima. To su nogomet, kuglanje, bejzbol, košarka, kriket, tenis, utrke, golf, stolni tenis itd.
2. eSport: „Gejmaš li sigurno?“
Najprije smo odigrali natjecanje u eSportu u informatičkoj učionici. Igra je bila EA Sport FC 24. Cilj ove igre bio je razviti svijest o samokontroli, izbjeći rizična ponašanja tijekom igre, te potaknuti razvoj odgovornih navika igranja kod učenika. Na taj način učenici su prakticirali savjete za odgovorne navike tijekom igranja.
3.Sport: „Utakmica uživo“
U našoj prelijepoj sportskoj dvorani odigrali smo nogometne utakmice u živo. Opet smo zaigrali 3 puta i potpuno neočekivano, rezultati su se ponovili.
Uslijedila je i svečana dodjela diploma za eSport te medalja za Sport.
4. Pitali smo učenike…
Na temu igranja videoigrica, provedena je anketa za učenike 6. i 7. razreda "GEJMAŠ LI SIGURNO?".
Istraživanju je pristupilo 89 učenika šestog ili sedmog razreda naše škole. Željeli smo saznati koliko često naši učenici igraju videoigrice, koji žanr ih naviše privlači i zašto, te osjećaju li se sigurno prilikom online igre.
Učenicima je napomenuto kako je ova anketa anonimna te mogu iskreno odgovarati na pitanja.
Anketu je ispunilo podjednako dječaka i djevojčica, 46 dječaka, 43 djevojčice. Među njima čak 82 učenika igra videoigrice, dok samo njih 7 ne. 56% učenika igrice igra svakoga dana.
Na pitanje koji žanr igrice im je najzabavniji, odgovori su:
Najviše vole akcijske i avanturističke igrice jer:
"Zabavne su mi akcijske i avanturističke igre jer ih igram od svojih malih nogu."
"Zato što nije dosadno jer stalno se događa akcija."
"Volim igrice u kojima se puca."
"Zato što volim ići na putovanja i upoznati nove gradove pa čak i države."
"Jer ima pucanja."
"Jer se osjećam uzbuđeno i spremno."
"Jer mogu isprobavati i drugačije stvari nego što mogu u stvarnom životu!"
Dakle, oni žele otkrivati nešto novo, biti netko drugi - imati supermoći i supersnagu, žele pucati i uništiti protivnika ili one koji su bolji u igrici.
Među njima, 63% (ili njih 56) učenika svjesno je da preduga izloženost ekranima bilo koje vrste može imati za njih ozbiljne posljedice.
Štetne posljedice koje oni sami navode su:
"Kada puno igram igrice jako me boli glava."
"Imati loš vid, leđa ti se zgrbe, postaneš ovisan.“
"Bol u očima, leđima, glavobolja, umor..."
"Ovisnost i lošiji vid."
"Ne izlaze više van i ostaju8 samo u kući po cijeli dan."
"Slabiji vid, debljanje."
"Zaluđenost za igranjem, škola postaje broj 2., …"
"Nasilje, problemi s vidom, lošije ocjene itd."
Kada propitujemo sigurnost prilikom igranja istih, saznajemo da 72% učenika igrice igra s osobama iz njihovog okruženja, dakle, one koje poznaju i u uživo.
5% učenika komunicira sa suigračem tijekom igranja, a znaju li ti razgovori ponekad biti i neugodni vidljivo je u tablici.
Kako igra izgleda kada nastupi ljutnja saznali smo da jedan dio učenika ne može savladati ljutnju i agresiju, žele uzvratiti istom mjerom, pa čak zbog incidenta mogu učiniti štetu u svom domu - nešto razbiti. Veliki broj učenika i učenica ipak sve to vide kao igru te su razvili svoje alate samoobrane i znaju mirnim putem pristupiti problemu kada u igri dođe do konflikta.
U slučaju online nasilja, 91% učenika za pomoć će se najprije obratiti svojim roditeljima.
Zaključak
Sve ove aktivnosti imaju za cilj promicanje sigurnije komunikacije, te odgovornije uporabe digitalnih tehnologija i mobilnih uređaja kod naših učenika i dalje.
Iako je igranje videoigrica kod naših učenika u znatnom porastu, u odnosu na 2022./2023. školsku godinu, ne treba zanemariti činjenicu da naši učenici uglavnom to svjesno rade (iz dosade) i svjesni su posljedica istih. Svjesni su da često školu i školske obveze postavljaju iza zabave. A kao razlog navode pomanjkanje koncentracije, te ne mogu dugo u danu sjediti mirno uz knjigu i učiti.
Naša škola redovito provodi preventivne zdravstvene preglede, održavaju se predavanja i radionice o zdravlju i sigurnosti na internetu, te svi zajedno želimo stvoriti sigurno i zdravo okruženje za svoje učenike.
Čestitamo svim našim igračima na borbenosti i uspješnoj igri u kojoj nije bilo govora mržnje.
Tekst i fotografije: Katarina Kotrla Vidić, prof. matematike i informatike
RAVNATELJICA - 034/271-716
TAJNIŠTVO - 034/314-177
RAČUNOVODSTVO - 034/314-178
BLAGAJNA - 034/251-547
PSIHOLOG - 034/314-175
DEFEKTOLOG - 034/314-176
PEDAGOG - 034/272-357
ZBORNICA - 034/314-174
KNJIŽNICA - 034/221-669
KUHINJA - 034/271-484
TELEFAX - 034/273-655
PŠ NOVA LIPA - 034/238-255
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Znanost |
> AZOO |
> MZOŠ |
> NCVVO |
> Wikipedia |
> ENCIKLOPEDIJA |
> e - KNJIŽNICA |
> LEKTIRA |
BRZO TRAŽENJE... |
> HRABRI TELEFON |
Dnevni tisak |