World Space Week (Svjetski tjedan svemira) i CodeWeek (Svjetski tjedan kodiranja) učenici 5. i 6. razreda obilježili su kroz niz zajedničkih aktivnosti od 10. – 23. listopada 2025. godine. Aktivnosti su provedene kroz nastavu matematike i informatike.
Što je World Space Week, a što CodeWeek?
World Space Week je najveća svjetska obrazovna organizacija povezana sa svemirom, pokrenuta od strane Ujedinjenih naroda i Vijeća za miroljubivo korištenje svemira (COPUOS) te Ureda za izvanzemaljske poslove (UN OOSA).
CodeWeek društvena je inicijativa koju vode volonteri, a podržava je Europska komisija. Škole ili klubovi za programiranje mogu organizirati CodeWeek događaj i unijeti ga na kartu na stranici codeweek.eu.
Cilj provedbe ovih projekata
Dok je glavni cilj provedbe CodeWeeka-a proširiti poruku o važnosti programiranja kroz niz radionica, World Space Week promiče korištenje svemirskih tehnologija kako bi nam približili znanost i istraživanje Zemlje, ali i kako bi se mi međusobno približili jedni drugima i zajedno surađivali na projektima bitnim za cijelo čovječanstvo.
Naše aktivnosti
MATEMATIKA, 5. RAZRED
Naziv aktivnosti: “Matematika u Svemiru” – praktični rad
Učenici su kroz zanimljive podatke o Svemiru vježbali računske operacije, uspoređivanje i zaokruživanje prirodnih brojeva.
1. korak: Istraživanje i prikupljanje podataka (npr. promjer Merkura, promjer Zemlje, udaljenost od Zemlje do Mjeseca, udaljenost od Zemlje do Sunca )
2. korak: računske operacije (npr. razlika u promjeru između Jupitera i Zemlje), uspoređivanje brojeva (npr. Koji je planet veći: Zemlja ili Jupiter? Za koliko?), zaokruživanje brojeva (zaokružite promjer Zemlje na desetice, stotice i tisućice), itd.
3. korak: Kreativni zadatak – Izraditi zanimljivi plakat s podacima i rezultatima svojih izračuna.
4. korak: Riješiti kviz.







INFORATIKA, 6. RAZRED
Naziv aktivnosti: “Programiraj svemirsku letjelicu na putanju”
Cilj: Učenici će razumjeti pojam putanje kroz istraživanje kretanja svemirskih objekata i jednostavno programiranje putanje letjelice.
Učenici su otkrili što je putanja u svemiru (kako planeti, sateliti i svemirske letjelice putuju određenim putanjama oko Sunca ili planeta), a zatim su koristeći jednostavan programski alat Scratch isprogramirali putanju svemirske letjelice.
Zadatak je bio osmisliti putanju koja vodi letjelicu od Zemlje do Mjeseca ili neke druge planete, izbjegavajući prepreke (poput asteroida).
Koristili su zanimljive priče o svemirskim misijama, astronautima ili planetama kako bi probudili znatiželju promatrača ili igrača igrice, a ujedno su razvijali logičko razmišljanje.
Kroz ovu aktivnost naučili su:
- pojam putanje kao niza koraka ili koordinata,
- osnovni koncept algoritma i programiranja,
- povezanost informatike i znanosti (astronomije)
PRIMJER PRIČE 1:
„Jedan mali astronaut je zaboravio nešto jako bitno…
Zaboravio je posjetiti svoju baku!
Sad se mora žuriti do mjeseca da ju posjeti.
Nažalost živi ne mjesecu pa se mora paziti opasnih asteroida.
Upravljaj njegovu raketu da bude skroz siguran i da može imati lijepu kavu s bakom!“ (Leon, 6.c)

LINK NA VIDEO IGRICE: https://youtu.be/ngracAdKplU
PRIMJER PRIČE 2:
“Raketa kreće sa Zemlje. Izbjegava asteroide i komete koji lebde svemirom. Dolazi na Mjesec. Iz rakete izlazi pas astronaut i zabije zastavu na površinu Mjeseca. Ulazi u raketu i kreće prema Zemlji. Odjenom se pojavi svemirski brod koji ju gađa laserima, te je posljednji laser pogodi. Raketa zatreperi i vrati se na Zemlju.” (Tena, 6.a)

LINK NA VIDEO IGRICE: https://youtu.be/KLmQvBV9k50
Voditeljica aktivnosti je Katarina Kotrla Vidić, učiteljica matematike i informatike.



