Umjetna inteligencija (UI) sve više mijenja naš svijet, a njezina uloga u obrazovanju posebno je značajna. Kroz najnovije tehnologije, poput adaptivnog učenja ili modela poput GPT-a, UI lako se prilagođava svakom učeniku te tako privlači njegovu pažnju, te potiče motivaciju i uspjeh.
Umjetna inteligencija u obrazovanju donosi brojne prednosti koje mogu značajno unaprijediti proces učenja i podučavanja, za učenika i učitelja istodobno.
Virtualni asistenti i chatbotovi, mogu odgovoriti na pitanja učenika u stvarnom dajući učenicima brze odgovore na pitanja.
Kroz anketu „Umjetna inteligencija u našem svijetu“ provedenu na uzorku od 82 učenika Osnovne škole „Dobriša Cesarić“, Požega, učiteljica informatike Katarina Kotrla Vidić pokušala je saznati koliko često naši učenici koriste UI, kako ona utječe na njihovo učenje, te koje alate najviše koriste.
U ispitivanju sudjeluje 24 učenika u dobi od 11 do 12 godina, 22 učenika u dobi od 12 do 13 godina, 36 učenika u dobi od 13 do 14 godina.
Samo 2 učenika uopće nije upoznato s pojmom umjetne inteligencije, 48 učenika (59 %) upoznato je djelomično, dok 32 učenika (39%) smatra da je vrlo dobro upoznato.
Nadalje pokušala je saznati što za učenike uopće znači pojam umjetne inteligencije.
Zabilježeno je nekoliko zanimljivih odgovora:
1. Neživi sustav koji pokazuje sposobnost snalaženja u novim situacijama.
2. Pomoć u učenju, kad mi ne bude dovoljno jasan zadatak na nastavi, pitam umjetnu inteligenciju da mi ga pojasni kako se rješava. Ona mi zadaje još zadataka i poslije odgovore da – mogu provjeriti rješenja. Pomaže mi pronaći neku važnu informaciju o svakodnevnom životu.
3. To za mene znači kao neki pomagač u svakodnevnom životu samo što zapravo nije stvaran.
4. Pomoć u zadaći ili učenje novih činjenica.
5. Roboti koji nam odgovaraju na pitanja.
I zaista, umjetna inteligencija (UI) značajno poboljšava učenje matematike ili nekog drugog nastavnog predmeta. Npr. kako učenici kažu, UI može brzo i točno ocijeniti zadatke iz matematike, pružajući učeniku trenutnu povratnu informaciju koja mu pomaže da ispravi pogreške i bolje razumiju gradivo. UI modeli poput GPT mogu kreirati primjere zadataka kakve mu zadamo i kakvi su nam potrebni za određeno gradivo.
Ipak, koliko god ju koristili nisu se ujedinili oko mišljenja d umjetna inteligencija daje sigurnost, te pozitivno utječe na naše živote.

Jednak broj učenika koristi umjetnu inteligenciju za učenje (50%)i za zabavu (50%).

Ukoliko im zatreba pomoć u učenju, najpopularniji je ChatGPT koji će koristiti za prijevod na druge jezike (32%), zatim za otkrivanje novih činjenica (26%), pisanje domaće zadaće (24%), te izradu praktičnih radova (18%).

Takva pomoć za 52 ispitanika potrebna je 2 puta tjedno, dok ih 18 i više puta tjedno koriste kao pomagača u učenju.
Najveći broj ispitanika potražiti će pomoć za engleski jezik, zatim fiziku, matematiku i kemiju.
Popularni i učinkoviti UI alata za učenje:
Labster – virtualni laboratorij s UI podrškom koji omogućuje izvođenje kemijskih eksperimenata u simuliranom okruženju. Pomaže učenicima da vizualiziraju molekule, reakcije i procese bez opasnosti i troškova pravog laboratorija,
Photomath – Aplikacija koja koristi UI za skeniranje i korak-po-korak rješavanje matematičkih zadataka, pomažući učenicima da razumiju postupak,
Mathway – Online kalkulator i rješavač zadataka koji koristi UI za pružanje rješenja i detaljnih objašnjenja,
Kahoot! s UI prilagodbom – Platforma za interaktivne kvizove koja koristi UI za prilagođavanje pitanja i praćenje napretka učenika u kemiji,
Babbel – fokusira se na konverzacijske vještine i gramatička objašnjenja s UI podrškom.
71 učenik (87%) svjestan je činjenice da svaka informacija koja dolazi od umjetne inteligencije nije sigurna i uvijek pouzdana.

I na kraju, žele njenu prisutnost u obrazovnom sustavu, ali umjereno.