2015-04-13 19:52:32

Vukovar 2015. – Grad stradalnik njeguje vrijednosti mira

Terenska nastava za sve 8. razrede osnovnih škola zamišljena je kao pilot projekt i održava se pod okriljem Ministarstva obrane RH koje ju sponzorira. Cilj je kroz posjete lokalitetima obrane i stradanja Vukovara podići razinu svijesti u novim naraštajima o značenju i vrijednosti Domovinskog rata te dimenziji koju je Vukovar dao ukupnoj obrani Hrvatske.

Dana 10. i 11. travnja i naša škola s razrednicima; Sandra Halt-Ćuže, M. Hein, G. Njavro i K. Pavličević, V. Tadić, i ravnateljicom Z. Krip održala je terensku nastavu u Vukovaru.
Vrijeme nas je poslužilo pa smo u dva predivna dana obišli više punktova i poslušali ukupno 4 predavanja i posjetili više lokaliteta. (Gradski muzej Vukovara, Križ na ušću Vuke) i bojišnica.

Hodajući ulicama tog pitomog pitoresknog grada ne da se naslutiti koju je tešku borbu iznio u teških 95 dana opsade te kobne 1991. Ulice se šire unedogled a pod zrakama proljetnog sunca voćke u cvatu odišu miomirisom. Mir je.

A koliko teško je mir stečen prikazali su nam predavači pri Pastoralnom centru pod temom „Domovinski rat“ i „ Bitka za Vukovar“. Vojnički razrađeno do posljednjeg detalja izgovoreno stručnim a opet bliskim jezikom prvo predavanje naša predavačica završila je stihovima pjesme Drage Ivaniševića „Hrvatska“: …te ja kao Hrvat brat sam sviju ljudi,“ i tako prenijela osnovnu ideju obrane. To je bio rat da bismo postigli mir i živjeli u svojoj zemlji kao braća sviju ljudi. Drugim predavanjem bojnik Ivanković, s 25 godina staža prikazao je vojnu strategiju obrane grada te izdvojio najveće heroje; Marka Babića (savladao 14 tenkova u ratu), Blagu Zadru-zapovjednika obrane, čiji su grobovi jedini zasluženo izdvojeni na Memorijalnom groblju Vukovara.

U Gradskom muzeju, dvorcu obitelji Eltz, na tri kata prostire se sva raskoš i civilizacija vukovarskih nalazišta koja svjedoče o staroj kulturi kao i Vučedolska golubica  koja datira iz 2000. pr.Kr. Za taj dio jedina je zamjerka izdvojeno premalo vremena jer ga zaista treba doživjeti.

2. DAN

Poučni dio o naoružanju i ponašanju u susretu s minama različitih vrsta održao je bojnik Ivanković u vojarni na simuliranom bojištu. Djeca su oduševljeno  skakala s tenka na brod ispod MIG-a u rovove na tenkovska gnijezda. Njihove se oči razrogačile a energija podigla.

Trpinjska cesta, bolnica, memorijalno groblje, ovčara, hangar masovna grobnica – krvavi tužni punktovi rata na kojima je mnogi mladi heroj ostavio život na oltar Domovine. Osmaši su s dostojanstvom i poštivanjem poslušali tužne podatke koji su dio suvremene hrvatske povijesti te se na grobnici i Memorijalnom groblju poklonili i zapalili vječna svjetla.

Bolno prisjećanje sudionika borbi i bivšeg logoraša, Vjerana (___) koji je kao 27godišnji mladić proveo 9 punih mjeseci u logoru sve nas je dirnulo.

U školi mira nakon ručka bojnik Patrik Ćavar objedinio je bitne smjernice u  kojima nakon Vukovar i oni i svi mi trebamo graditi i njegovati vrijednosti mira.

Zaključno, shvatili smo da su ljudi koji su patili u stanju razumjeti tuđu patnju. Ljudi koji su jednom poveli bitku i dobili rat sada vode najvažniju; za mir. U takvom ozračju danas živi Vukovar, njegovi ratnici i radnici grade a voćke cvjetaju šireći opojan miomiris. Miris mira.

Piše: Sandra Halt-Ćuže

Fotografija: Kristina Pavličević

 


Osnovna škola "Dobriša Cesarić" Požega