2024-03-21 19:25:00 GEJMAŠ LI SIGURNO? Potaknuti ovogodišnjom temom Dana sigurnijeg interneta, odlučili smo povezati dva sporta eSport i Sport, dva nastavna predmeta (informatiku i tjelesnu i zdravstvenu kulturu), te dva učitelja (učiteljicu informatike i učitelja TZK-a) te naše dječake.
Kroz zanimljive aktivnosti eSporta i Sporta, u školskom kontroliranom okruženju, kod naših učenika potaknuta je radoznalost i otvorenost za stjecanje novih znanja. Prijateljskom igrom i međusobnim uvažavanje osvijestili smo opasnosti komunikacije (online i u živo), a istovremeno nastojali smo njegovati zaštitnički odnos međusobno i prema mlađim generacijama. Također provedena je i anketa. Kako smo došli do igranja videoigara na nastavi? Ideja je nastala na jednom nastavnom satu informatike kao odgovor na pitanje: „A zašto na informatici ne igramo igrice?“ A zašto ne? Odlučili smo se upustiti u avanturu. Uslijedio je brzi dogovor. Na suradnju smo odmah pozvali učitelja tjelesne i zdravstvene kulture. Sport koji najviše dječaci vole je NOGOMET. Napravili smo timove za svaki razredni odjel. Neki dječaci odlučili su se natjecati se u eSportu, a ostali u Sportu. 1. Što je to eSport? Tako formirani timovi dobili su zadatke. 1. Zadatak: Na prijedlog učiteljice informatike najprije smo istražili definiciju eSporta (skraćenica za elektronički sport). Učenici su pojam opisali kao natjecateljsko igranje videoigara u kojem se timovi igrača natječu jedni protiv drugih. Može se igrati na računalima (PC), konzolama (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch itd.) i na mobilnim telefonima. Učenici su otkrili da je prvo natjecanje koje bismo mogli nazvati eSportom održano 1972. godine na fakultetu Stanford u SAD-u. 2. Zadatak: Za učitelja tjelesne i zdravstvene kulture trebali su dati jasnu definiciju Sport-a. Otkrili su nam da je Sport oblik tjelesne aktivnosti u kojoj pojedinac ili tim razvija i trenira svoje mentalne i tjelesne sposobnosti a pritom pruža zabavu gledateljima. To su nogomet, kuglanje, bejzbol, košarka, kriket, tenis, utrke, golf, stolni tenis itd. 2. eSport: „Gejmaš li sigurno?“ Najprije smo odigrali natjecanje u eSportu u informatičkoj učionici. Igra je bila EA Sport FC 24. Cilj ove igre bio je razviti svijest o samokontroli, izbjeći rizična ponašanja tijekom igre, te potaknuti razvoj odgovornih navika igranja kod učenika. Na taj način učenici su prakticirali savjete za odgovorne navike tijekom igranja.
3.Sport: „Utakmica uživo“ U našoj prelijepoj sportskoj dvorani odigrali smo nogometne utakmice u živo. Opet smo zaigrali 3 puta i potpuno neočekivano, rezultati su se ponovili. Uslijedila je i svečana dodjela diploma za eSport te medalja za Sport. 4. Pitali smo učenike… Na temu igranja videoigrica, provedena je anketa za učenike 6. i 7. razreda "GEJMAŠ LI SIGURNO?". Istraživanju je pristupilo 89 učenika šestog ili sedmog razreda naše škole. Željeli smo saznati koliko često naši učenici igraju videoigrice, koji žanr ih naviše privlači i zašto, te osjećaju li se sigurno prilikom online igre. Učenicima je napomenuto kako je ova anketa anonimna te mogu iskreno odgovarati na pitanja. Anketu je ispunilo podjednako dječaka i djevojčica, 46 dječaka, 43 djevojčice. Među njima čak 82 učenika igra videoigrice, dok samo njih 7 ne. 56% učenika igrice igra svakoga dana.
Na pitanje koji žanr igrice im je najzabavniji, odgovori su: Najviše vole akcijske i avanturističke igrice jer: "Zabavne su mi akcijske i avanturističke igre jer ih igram od svojih malih nogu." "Zato što nije dosadno jer stalno se događa akcija." "Volim igrice u kojima se puca." "Zato što volim ići na putovanja i upoznati nove gradove pa čak i države." "Jer ima pucanja." "Jer se osjećam uzbuđeno i spremno." "Jer mogu isprobavati i drugačije stvari nego što mogu u stvarnom životu!"
Dakle, oni žele otkrivati nešto novo, biti netko drugi - imati supermoći i supersnagu, žele pucati i uništiti protivnika ili one koji su bolji u igrici. Među njima, 63% (ili njih 56) učenika svjesno je da preduga izloženost ekranima bilo koje vrste može imati za njih ozbiljne posljedice. Štetne posljedice koje oni sami navode su: "Kada puno igram igrice jako me boli glava." "Imati loš vid, leđa ti se zgrbe, postaneš ovisan.“ "Bol u očima, leđima, glavobolja, umor..." "Ovisnost i lošiji vid." "Ne izlaze više van i ostaju8 samo u kući po cijeli dan." "Slabiji vid, debljanje." "Zaluđenost za igranjem, škola postaje broj 2., …" "Nasilje, problemi s vidom, lošije ocjene itd."
Kada propitujemo sigurnost prilikom igranja istih, saznajemo da 72% učenika igrice igra s osobama iz njihovog okruženja, dakle, one koje poznaju i u uživo. 5% učenika komunicira sa suigračem tijekom igranja, a znaju li ti razgovori ponekad biti i neugodni vidljivo je u tablici. Kako igra izgleda kada nastupi ljutnja saznali smo da jedan dio učenika ne može savladati ljutnju i agresiju, žele uzvratiti istom mjerom, pa čak zbog incidenta mogu učiniti štetu u svom domu - nešto razbiti. Veliki broj učenika i učenica ipak sve to vide kao igru te su razvili svoje alate samoobrane i znaju mirnim putem pristupiti problemu kada u igri dođe do konflikta. U slučaju online nasilja, 91% učenika za pomoć će se najprije obratiti svojim roditeljima.
Zaključak Sve ove aktivnosti imaju za cilj promicanje sigurnije komunikacije, te odgovornije uporabe digitalnih tehnologija i mobilnih uređaja kod naših učenika i dalje. Iako je igranje videoigrica kod naših učenika u znatnom porastu, u odnosu na 2022./2023. školsku godinu, ne treba zanemariti činjenicu da naši učenici uglavnom to svjesno rade (iz dosade) i svjesni su posljedica istih. Svjesni su da često školu i školske obveze postavljaju iza zabave. A kao razlog navode pomanjkanje koncentracije, te ne mogu dugo u danu sjediti mirno uz knjigu i učiti. Naša škola redovito provodi preventivne zdravstvene preglede, održavaju se predavanja i radionice o zdravlju i sigurnosti na internetu, te svi zajedno želimo stvoriti sigurno i zdravo okruženje za svoje učenike. Čestitamo svim našim igračima na borbenosti i uspješnoj igri u kojoj nije bilo govora mržnje.
Tekst i fotografije: Katarina Kotrla Vidić, prof. matematike i informatike
|
Osnovna škola "Dobriša Cesarić" Požega |